ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ
Ο Ευγένιος Βούλγαρης , κατά κόσμον Ελευθέριος, γεννήθηκε το 1716 στην Κέρκυρα. Από τις εγκύκλιες σπουδές του στο μάθημα της φιλοσοφίας σώζεται αυτόγραφο μαθητικό τετράδιο , χρονολογημένο το 1731, το οποίο περιέχει εισαγωγική μελέτη του Γεώργιου Σουγδουρή στη Λογική του Αριστοτέλη.
Στο πλαίσιο του διδακτικού του έργου σε διάφορες σχολές, όπως στη Μαρουτσαία Σχολή στα Γιάννενα, στη Σχολή της Κοζάνης, στην Αθωνιάδα Ακαδημία και στην Πατριαρχική Ακαδημία της Κωνσταντινούπολης, επιδιώκει να εισαγάγει τις αρχές της νεότερης φιλοσοφίας στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα. Κατά την περίοδο 1740-1750, συντάσσει μια επιτομή του έργου του Τζον Λοκ, An Essay concerning human understanding με τίτλο «Ὑποτύπωσις ἢ ὑπόμνημα φιλοσοφικὸν περὶ τοῦ κατὰ ἄνθρωπον νοῦ ἐκ τοῦ Ἄγγλου Λωκίου». Η επιτομή παρέμεινε ανέκδοτη και σώζεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος σε χειρόγραφη μορφή. Μια αγγλική επιτομή του Essay του Λοκ μεταφράζεται και δημοσιεύεται ανώνυμα το 1796 στη Βενετία από τον Ζακύνθιο ιερομόναχο Ιωάννη Λίτινο, με τίτλο Ἐγχειρίδιον μεταφυσικο-διαλεκτικόν. Η Λογικὴ είναι το βασικό φιλοσοφικό εγχειρίδιο του Βούλγαρη. Τυπώνεται το 1766 κατά την παραμονή του στη Λειψία και περιέχει μνείες, μεταξύ άλλων, στο έργο του Λοκ και του Βολταίρου.
Το 1768 ο Βούλγαρης εκδίδει τη μετάφραση του έργου του Βολταίρου Essai historique et critique sur les dissensions des églises de Pologne με τίτλο Περὶ τῶν διχονοιῶν τῶν ἐν ταῖς ἐκκλησίαις τῆς Πολονίας δοκίμιον ἱστορικὸν καὶ κριτικόν. Στην ίδια έκδοση περιλαμβάνει τη μελέτη του Σχεδίασμα περὶ τῆς ἀνεξιθρησκείας, ἤτοι περὶ τῆς ἀνοχῆς τῶν ἑτεροθρήσκων, όπου εισηγείται τον νεολογισμό «ανεξιθρησκεία». Το Σχεδίασμα σώζεται, εκτός από την έντυπη, και σε χειρόγραφη μορφή με μια μικρή, σημαίνουσα όμως διαφορά στον τίτλο: «Σχεδίασμα περὶ τῆς ἀνεξιθρησκείας, ἤτοι περὶ τῆς εὐλόγου ἀνοχῆς τῶν ἑτεροθρήσκων» .
Δεν λείπουν, ωστόσο, και οι επικριτικές απόψεις προς τις ιδέες του Διαφωτισμού. Ανάμεσα στα κατοπινά γραπτά του Βούλγαρη περιλαμβάνεται και μια επιστολή του, χρονολογημένη το 1790, όπου αναφέρεται: «[…] ἕνας Βολτάριος, ἕνας Ῥουσσὸς […] ἀπὸ τὰ μεγάλα καὶ ἐξακουστὰ ἐπὶ δυσσεβείᾳ ὀνόματα». Ακόμη, η Χριστιανικὴ Ἀπολογία, που εκδόθηκε ανώνυμα το 1798 στην Κωνσταντινούπολη και αποδίδεται στον Αθανάσιο Πάριο, καταφέρεται μεταξύ άλλων εναντίον του Βολταίρου, χαρακτηρίζοντάς τον «κατάπτυστον, παμμίαρον, ἀθεώτατον, παράφρονα, θεομίσητον, τρισκατάρατον […]».