Skip to main content

Νεότεροι χρόνοι, Μεσοπόλεμος (1923 – 1940) Μετασχηματισμός 2

x

Στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης της 8ης Δεκεμβρίου 1923 επικυρώνεται η σύμβαση μεταξύ των  Υπουργείων Οικονομικών και Γεωργίας και των αντισυμβαλλομένων  Σπυρίδωνος Ι. Κωστόπουλου, Ηλία Σ. Κατσίχτη, Βάχαν Βαλγιόζογλου και Ιωάννη Φ. Στεφανόπουλου, «περί παραχωρήσεως προνομίου ιπποδρομιών εν τη επαρχία Αττικής» για τριάντα χρόνια. Οι αντισυμβαλλόμενοι αναλαμβάνουν την υποχρέωση να συστήσουν ανώνυμη εταιρεία και μέσω αυτής να κατασκευάσουν στεγασμένο εξέδρα θεατών 15000 θέσεων, στάβλους για τα άλογα, σελωτήριο, ζυγιστήριο, αίθουσα συνεδριάσεως της ελλανοδίκου επιτροπής και όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για τη διεξαγωγή ιπποδρομιών. Επίσης να ιδρύσουν ιπποφορβείο και σχολή ιππασίας και να δενδροφυτεύσουν τον περιβάλλοντα χώρο. Επιτρέπεται ακόμη η ανέγερση εστιατορίων, ζαχαροπλαστείων, αιθουσών χορού και άλλων χώρων αναψυχής.

x

Στις αρχές του 1924, η νεοσυσταθείσα «Προνομιούχος Ελληνική Εταιρία Ιπποδρομιών» αναθέτει στη «Γενική Εταιρία Béton Armé» (ΓΕΒΑ), που ίδρυσε ο πολιτικός μηχανικός Μόσχος Διαμαντόπουλος, την αποξήρανση της ελώδους περιοχής (Βοϊδολείβαδο) στο Δέλτα Φαλήρου καθώς και τη διαμόρφωση της υποδομής του στίβου των ιπποδρομιών. Ο πολιτικός μηχανικός Διονύσιος Παπαλεονάρδος συντάσσει την προμελέτη των χωματουργικών εργασιών.

x

Τον Ιούνιο 1924 η «ΓΕΒΑ Μόσχος Διαμαντόπουλος & Σία», αναλαμβάνει την κατασκευή στεγασμένης εξέδρας για τους θεατές των ιπποδρομιών. Τα σχέδια για την εξέδρα, όπως και για την περίφραξη του Ιπποδρόμου, εκπονεί ο ήδη καταξιωμένος αρχιτέκτων Αλέξανδρος Νικολούδης με τη συνεργασία του νέου τότε συναδέλφου του Σωτηρίου Μαγιάση.Τα έργα εποπτεύουν οι πολιτικοί μηχανικοί Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος και Διονύσιος Παπαλεονάρδος.

x

Τα επίσημα εγκαίνια του Ιπποδρόμου διεξάγονται στις 20 Απριλίου 1925 με τεράστια επιτυχία. Στον Τύπο της εποχής καταγράφεται προσέλευση άνω των 40.000 θεατών.

x

Το 1925 ιδρύονται οι κοινότητες Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου που αναβαθμίζονται σε δήμους το 1934 και 1942 αντίστοιχα. Τη δεκαετία του 1930 ολοκληρώνονται κύρια έργα υποδομής, όπως η κατασκευή δικτύου φωταερίου και η ύδρευση της περιοχής.

x

Το 1934 η «Εργοληπτική Α.Ε.» ολοκληρώνει την κατασκευή της δεύτερης μικρότερης εξέδρας στα δυτικά της πρώτης. Τα σχέδια για την εξέδρα δευτέρας θέσεως, όπως ονομάστηκε, εκπονεί ο αρχιτέκτων Κώστας Κιτσίκης. Η νέα εξέδρα εγκαινιάζεται την Κυριακή 24 Ιούνιου 1934  παρουσία του πρωθυπουργού Παναγή Τσαλδάρη.

Κατά τη δεκαετία του 1920, η έλευση των προσφύγων από τη Μικρά Ασία και η απόφαση για την κατασκευή του πρώτου οργανωμένου ιπποδρόμου της Ελλάδας λειτούργησαν καταλυτικά για την ιστορία του χώρου.

Σχέδιο τομής της εξέδρας του Ιπποδρόμου που υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες Αλέξανδρο Νικολούδη και Σωτήριο Μαγιάση, 1924. Αντίγραφο σε κυανοτυπία. Με κόκκινο μολύβι σημειώνονται τα στοιχεία του σκελετού από οπλισμένο σκυρόδεμα.

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Αρχείο «Εργοληπτική Α.Ε.».

Εκθέματα